Apoio extra na escola

Apoio na escola

Op Taalschool de Vlieger wordt gewerkt met een duidelijke opbouw in onderwijs- en extra ondersteuning, conform de vier niveaus die landelijk worden gehanteerd in het passend onderwijs.

Wij delen onze zorg in via de 1-zorgroute op basis van vier verschillende niveaus. Deze niveaus zorgen ervoor dat leerlingen de ondersteuning krijgen die aansluit bij hun onderwijsbehoeften, waarbij zo veel mogelijk ondersteuning in de reguliere klas wordt geboden. Wij werken zo veel mogelijk preventief. Alleen als het nodig is, wordt opgeschaald naar specialistische zorg.

1-zorgroute op Taalschool de Vlieger

Door deze systematische en gelaagde aanpak kan Taalschool de Vlieger passende ondersteuning bieden aan veel verschillend leerlingen: van nieuwkomers tot leerlingen met complexe ondersteuningsvragen en sluit zij aan bij het landelijk kader van passend onderwijs.

Niveau 1

Basisondersteuning in de klas
  • De leerkracht biedt een warm, gestructureerd en veilig leerklimaat. 
  • Onderwijs is afgestemd op het niveau en de ontwikkeling van de leerling. Ouders worden meegenomen in de ontwikkeling van hun kind via de rapportgesprekken. 
  • Er wordt gewerkt vanuit een gezamenlijk kader met oog voor veiligheid, talentontwikkeling en trauma-sensitief onderwijs.
  • Differentiatie en het gebruik van verschillende werkvormen worden ingezet om alle kinderen een goede basis mee te geven.

Niveau 2

Preventieve ondersteuning in school
  • Sommige leerlingen hebben nog wat meer hulp nodig dan de basisondersteuning. Zij krijgen individuele of groepsgerichte hulp op school op het gebied van leren of sociaal-emotionele ontwikkeling.
  • De leerkracht signaleert en schakelt de intern begeleider, het onderwijsteam of de gedragswetenschapper (orthopedagoog of psycholoog) in om mee te denken.
  • Er worden gerichte interventies ingezet, bijvoorbeeld op het gebied van taalontwikkeling of sociaal gedrag.
  • Deze ondersteuning blijft binnen de kaders van de school en wordt regelmatig geëvalueerd in overleg met ouders en mogelijke andere betrokkenen. 

Niveau 3

Preventieve zorg in de keten
  • Als interne ondersteuning onvoldoende effect heeft, wordt er vaak samengewerkt met ketenpartners zoals GGD, IJsselgroep, COA & GGNET om uw kind te helpen. 
  • Leerlingen kunnen gebruikmaken van zorg binnen of buiten school, zoals logopedie, integratieve kindertherapie, of programma’s voor weerbaarheid en talentontwikkeling. Ook kunnen leerlingen waar nodig behandeling volgen als er bredere zorgen zijn of de problemen veel lijdensdruk geven.
  • De ondersteuning wordt afgestemd met ouders en vastgelegd in een plan.
  • De school blijft betrokken en monitort de voortgang.

Niveau 4

Bredere en externe zorg
  • Leerlingen met intensieve en/of complexere onderwijsbehoeften komen op dit niveau.
  • Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden besproken in overleg met ouders in een breder zorgteam op school: het basisteam. 
  • Ouders denken mee en zijn betrokken als partner in het proces. Er wordt gewerkt met een gezamenlijk plan van aanpak. 
  • Onderzoeken, evaluaties en het opstellen van een signaleringsplan maken deel uit van het proces 
  • Als de groei van een leerling stagneert op meerdere niveaus: didactisch, sociaal emotioneel en in de groep, dan kan een leerling eventueel worden doorverwezen naar speciaal (basis/voortgezet) onderwijs, waar er meer ondersteuning op maat wordt geboden.
pt_PTPT