Om een indruk te geven van een schooldag op Taalschool de Vlieger, hebben we per moment kort omschreven wat leerlingen in de onderbouw en bovenbouw doen. Zo krijgt u een goed beeld van hoe de dag is opgebouwd en hoe wij structuur, spel en leren met elkaar combineren.
Inloop en kringgesprek: Tijdens de inloop werken de kinderen met ontwikkelingsmateriaal om hun vaardigheden te ontwikkelen. Vervolgens doen de kinderen een activiteit gericht op woordenschat tijdens het kringgesprek. Op die manier werken ze spelenderwijs aan hun taalontwikkeling en leren ze nieuwe woorden in het Nederlands.
Buitenspelen en pauze: Eerst spelen kinderen buiten om lekker te bewegen en tot rust te komen. Vervolgens gaan ze eten en drinken. Binnen wordt er ook een moment genomen om voor te lezen uit een boek, zodat de kinderen op een ontspannen manier in aanraking komen met taal en verhaal.
Spelen/werken & dag afronding: De leerlingen spelen in de verschillende speelhoeken en kiezen zelf hun activiteit. Samen met de leerkracht evalueren ze de ochtend: wat ging goed, wat hebben ze geleerd? Soms kiezen we ervoor om een rekenactiviteit aan te bieden. Daarna wordt de dag afgerond. Tot slot mogen de kleuters nog even buitenspelen.
Lunchpauze: Tijdens de lunchpauze gaan sommige kinderen naar huis om te lunchen, andere kinderen die niet naar huis kunnen blijven onder begeleiding op school.
In de middag zijn de 4-jarigen vrij. We starten de middag hetzelfde als de ochtend. Na het kringmoment spelen de kinderen eerst in de hoeken en sluiten we de dag af met buitenspelen. Voor de groepen daarboven staat in de middag werk aan de weektaak centraal, met aandacht voor rekenen en taalontwikkeling. De dag wordt vaak creatief of sportief afgesloten, bijvoorbeeld met knutselen, koken of een sport- of zwemles.
Obwód początkowy i Świat słów: Uczniowie rozpoczynają dzień od krótkiej, zróżnicowanej aktywności. Następnie rozpoczynają pracę nad słownictwem związanym z bieżącym tematem. W ten sposób uczą się nowych słów w znaczącym kontekście i pracują w ukierunkowany sposób nad swoim rozwojem językowym.
Jedzenie i picie oraz przerwa: Dzieci będą jeść i pić, bawić się na świeżym powietrzu i będą czytać lub oglądać coś relaksującego.
Czytanie i rozwój społeczno-emocjonalny: codzienne czytanie zwiększa przyjemność z czytania i umiejętności językowe. Jest też miejsce na społeczny rozwój emocjonalny: moment grupowy, w którym dzieci uczą się radzić sobie z uczuciami, współpracować i traktować się nawzajem z szacunkiem.
Przerwa obiadowa: Podczas przerwy obiadowej niektóre dzieci idą do domu na obiad, podczas gdy inne dzieci, które nie mogą iść do domu, pozostają w szkole pod nadzorem.
Stillezen, rekenen, sport & creativiteit: In de middag mogen de leerlingen stillezen, hebben zijn rekenen en doen zij vaak een creatieve of sportieve activiteit, zoals handvaardigheid, tekenen of zwemmen.