په ښوونځي کې یوه ورځ

په ښوونځي کې یوه ورځ

Om een indruk te geven van een schooldag op Taalschool de Vlieger, hebben we per moment kort omschreven wat leerlingen in de onderbouw en bovenbouw doen. Zo krijgt u een goed beeld van hoe de dag is opgebouwd en hoe wij structuur, spel en leren met elkaar combineren.

Inloop en kringgesprek: Tijdens de inloop werken de kinderen met ontwikkelingsmateriaal om hun vaardigheden te ontwikkelen. Vervolgens doen de kinderen een activiteit gericht op woordenschat tijdens het kringgesprek. Op die manier werken ze spelenderwijs aan hun taalontwikkeling en leren ze nieuwe woorden in het Nederlands.

Buitenspelen en pauze: Eerst spelen kinderen buiten om lekker te bewegen en tot rust te komen. Vervolgens gaan ze eten en drinken. Binnen wordt er ook een moment genomen om voor te lezen uit een boek, zodat de kinderen op een ontspannen manier in aanraking komen met taal en verhaal.

Spelen/werken & dag afronding: De leerlingen spelen in de verschillende speelhoeken en kiezen zelf hun activiteit. Samen met de leerkracht evalueren ze de ochtend: wat ging goed, wat hebben ze geleerd? Soms kiezen we ervoor om een rekenactiviteit aan te bieden. Daarna wordt de dag afgerond. Tot slot mogen de kleuters nog even buitenspelen.

Lunchpauze: Tijdens de lunchpauze gaan sommige kinderen naar huis om te lunchen, andere kinderen die niet naar huis kunnen blijven onder begeleiding op school.

In de middag zijn de 4-jarigen vrij. We starten de middag hetzelfde als de ochtend. Na het kringmoment spelen de kinderen eerst in de hoeken en sluiten we de dag af met buitenspelen. Voor de groepen daarboven staat in de middag werk aan de weektaak centraal, met aandacht voor rekenen en taalontwikkeling. De dag wordt vaak creatief of sportief afgesloten, bijvoorbeeld met knutselen, koken of een sport- of zwemles.

د کلمو د پیل سرکټ او نړۍ: زده کونکي ورځ د یوې لنډې، متنوع فعالیت سره پیل کوي. بیا دوی په لغتونو کار کوي، چې د اوسني موضوع سره تړاو لري. پدې توګه، دوی نوي کلمې په معنی لرونکي شرایطو کې زده کوي او په ځانګړي ډول د خپلې ژبې په پراختیا کار کوي.

خواړه او څښاک او وقفه: ماشومان خوري او څښي، بهر لوبې کوي او یو څه آرامونکي لوستل یا ګوري.

لوستل او ټولنیز-احساساتي پرمختګ: لوستل هره ورځ د لوستلو خوند او د ژبې مهارتونو لوړولو لپاره تمرین کیږي. د ټولنیز-احساساتي پرمختګ لپاره هم وخت شتون لري: یو ډله ایز فعالیت چیرې چې ماشومان زده کوي چې خپل احساسات اداره کړي، همکاري وکړي او د یو بل سره په درناوي سره تعامل وکړي.

د غرمې وقفه: د غرمې د وقفې په جریان کې، ځینې ماشومان کور ته د غرمې ډوډۍ خوړلو لپاره ځي، پداسې حال کې چې نور ماشومان چې په کور کې نشي پاتې کیدی، په ښوونځي کې د څارنې لاندې پاتې کیږي.

Stillezen, rekenen, sport & creativiteit: In de middag mogen de leerlingen stillezen, hebben zijn rekenen en doen zij vaak een creatieve of sportieve activiteit, zoals handvaardigheid, tekenen of zwemmen.
psPS