Missie en Visie

Bij Taalschool de Vlieger zetten we ons dagelijks in voor een veilige, stimulerende en betekenisvolle leeromgeving voor ieder kind. We werken vanuit een heldere visie waarin het kind centraal staat, met oog voor ontwikkeling, welbevinden en verbondenheid. Vanuit actuele theorieën, wetenschappelijke modellen en onze dagelijkse praktijk bouwen we aan een schoolklimaat waarin kinderen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen. We doen dit samen: met collega’s, ouders en ketenpartners. Zo creëren we een leef- en leeromgeving waarin kinderen kunnen groeien in zelfvertrouwen, kennis en vaardigheden.

Onze missie

Onze missie is iedere leerling een goede start te bieden in Nederland. Wij doen dit door actief het welbevinden te bevorderen en de leerlingen onder te dompelen in de Nederlandse taal. In ons werk geloven wij in de kracht van positieve psychologie: door het ontdekken en benutten van talenten, het versterken van veerkracht en het stimuleren van positieve emoties. We willen kinderen activeren op cognitief, sociaal en emotioneel vlak, met als doel het vergroten van hun autonomie en eigenaarschap. Deze benadering verankeren we in ons onderwijs en onze verslaglegging, bijvoorbeeld via het Individueel Ontwikkelingsplan (IOP).

Onze visie

De visie van Taalschool de Vlieger is geworteld in theoretisch onderbouwde modellen zoals de zelfdeterminatietheorie, waarbij autonomie, competentie en verbondenheid centraal staan. We zien elk kind als een geheel: ieder kind heeft talenten, uitdagingen en unieke behoeften. Ons team werkt kindgericht, cultuur- en contextsensitief, waarbij we gedrag zien als uiting van emotie en ervaringen. Door structureel te werken aan onze onderwijskwaliteit, met oog voor samenwerking en professionele ontwikkeling, blijven we ons onderwijs versterken. Bij ons op school is ieder kind welkom.

Ieder kind is welkom

Wij willen ieder kind vanaf dag 1 een veilige omgeving bieden en ruimte om te kunnen landen

Ruimte voor intrinstieke motivatie 

Wij willen met ons onderwijs een omgeving creëren waarin wij autonomie, relatie en competentie versterken.

Emotie komt voor cognitie

Wij kijken, naast ieder kind zijn uitdagingen, naar krachten, talenten, welbevinden en betekenisgeving.

Kijken achter gedrag

Wij willen het kind zien als geheel. Wij zien dat elk gedrag een functie heeft en gevolg is van een kind zijn omgeving, leerervaringen en persoonlijkheid.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Wij zien dat er een gemeenschap nodig is om een kind op te voeden. Wij vinden het belangrijk de samenwerking op te zoeken met leerlingen, ouders en ketenpartners. 

Kindgericht

Wij stemmen ons aanbod af op de specifieke onderwijsbehoeften van het kind en werken procesmatig.

Bevlogenheid

Wij vinden dat ieder kind een bevlogen leerkracht verdiend.

Teamgericht

Wij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit met professionalisering als belangrijke pijler.

Cultureel sensitief

Wij respecteren en werken vanuit het kind zijn culturele achtergrond, identiteit en persoonlijke waarden. 
ru_RURU